Hema best luisterende winkel van Nederland

De Spaanse kledingketen Zara luistert het slechtst

Amsterdam, 3 oktober 2013 – Hema luistert het best naar de mening van haar klanten. Ruim 70 procent van de consumenten vindt dat het Nederlandse warenhuis goed luistert naar hun mening en wensen. Zara is met net 10 procent de slechtst luisterende winkel, van de 25 onderzochte, bekende winkelketens. Dat blijkt uit de 'Luistermonitor 2013' uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 onder 1200 consumenten.

De nummer twee best luisterende winkel is Ikea. Bijna 70 procent van de consumenten vindt dat de Zweedse meubelfabrikant goed luistert naar hun mening. De derde plek is voor Bol.com met 63 procent. De luistermonitor laat een duidelijke samenhang zien tussen hoe goed een organisatie luistert en de mate waarin consumenten een organisatie aanbevelen aan vrienden en/of collega's. De winkels die het best luisteren naar hun klanten zijn Hema, Ikea en Bol.com, zijn dan ook de winkels die het snelst aanbevolen worden door de consument.

Luisteren

Hema logoOm het gevoel te krijgen dat een organisatie naar hen luistert, vindt bijna 40 procent van de ondervraagden dat een organisatie de producten en diensten moeten leveren die ze willen hebben. Ook het snel antwoord geven op vragen of opmerkingen vindt 26 procent een belangrijke indicatie dat een organisatie luistert. Consumenten geven de voorkeur om via marktonderzoek en de website hun mening te delen met organisaties. "Gehoord worden en serieus genomen worden, speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Het is voor consumenten, mede door de sociale media, steeds eenvoudiger geworden om hun mening te geven. Organisaties móeten luisteren. Dat blijkt in de praktijk alleen nog erg lastig", zegt Govert van den Bos, directeur bij MWM2.

Meest bezocht

De meest bezochte winkel van het afgelopen jaar is Kruidvat. Bijna 95 procent van de consumenten heeft het afgelopen jaar de drogisterijketen bezocht. De best luisterende winkel, Hema is met 93 procent de tweede best bezochte winkel. Blokker is met 91 procent de nummer drie en de eerste online winkel is Bol.com met 81 procent en is vierde op de lijst.

Over MWM2

MWM2 is hét toonaangevende bureau in Nederland voor toegankelijk online en mobiel onderzoek. Zij gelooft in de kracht van de mening van stakeholders voor alle organisaties. Zij adviseert en faciliteert organisaties in het luisteren naar haar stakeholders en ondersteunt bij het vertalen van hun stem naar acties binnen de organisatie. MWM2 biedt hiervoor ervaren, toegewijde consultants in combinatie met superieure researchtechnologie. MWM2 staat voor Meer Weten van Mensen en Markten.

Brochure aanvragen